فرض كنيد در شرايطي قرار گرفته‌ايد كه جان كسي در خطر است، حادثه‌اي ناگوار رخ داده، مي‌خواهيد به آتش‌نشاني اطلاع بدهيد و يا به كمك فوري پليس نياز داريد؛ قطعأ در اولين اقدام از تلفن‌همراه خود براي تماس با مراكز مربوطه نظير پليس، آتش‌نشاني و اورژانس استفاده ميكنيد. اما به هر دليلي ممكن است اين اقدام به طور طبيعي ميسر نشود. هم‌اكنون قصد داريم ترفندي كاربري را به شما معرفي كنيم كه با بهره‌گيري از آن مي‌توانيد در شرايطي مانند شرايط ذيل نيز با مراكز فوريت‌هاي اضطراري تماس بگيريد؛ در زمان‌هايي كه تلفن‌همراه شما از شبكه خارج شده باشد و هيچ نوع ارتباطي بين گوشي شما و شبكه تلفن‌همراه برقرار نباشد. در زمان‌هايي كه گوشي شما قفل شده و پسورد آن را به ياد نمي‌آوريد. و حتي هنگامي كه سيم‌كارت شما سوخته باشد و يا اصلأ سيم‌كارتي در اختيار نداشته باشيد و گوشي شما بدون سيم‌كارت روشن باشد. در اين موارد و كليه موارد نظير آن با استفاده از اين ترفند مي‌توانيد با مراكز فوريت‌هاي اضطراري تماس بگيريد.

بدين منظور:
كافي است در هر يك از شرايط فوق‌الذكر، با شماره 112 (بدون پيش‌شماره) تماس بگيريد.
اين شماره كه مدتي است در كشور ما نيز فعال شده، يك شماره بين‌المللي جهت استفاده از تلفن همراه در مواقع اضطراري است.
پس از تماس با اين شماره به اپراتور مربوطه وصل شده و مي‌توانيد وضعيت اضطراري خود را تشريح كرده و تقاضاي كمك كنيد.

همان‌طور كه گفته شد براي تماس با اين شماره، نيازي به سيم‌كارت و حتي شبكه همراه نيز نداريد. حتي اگر گوشي شما در حالت Lock هم باشد باز هم مي‌توانيد اين شماره را بگيريد.

تنها به چند نكته مهم دقت كنيد:
اگر سيم‌كارت نداريد و يا سيم‌كارت شما همراه اول است، به هيچ عنوان بدون دليل و جهت آزمايش اين شماره با 112 تماس نگيريد. چرا كه بلافاصله به اپراتور مربوطه وصل شده و با او صحبت مي‌كنيد. در نتيجه جهت تست و آزمايش، بي‌جهت به اين شماره تماس نگيريد.
در سيم‌كارت هاي ايرانسل در صورت تماس با 112، به يك سامانه گويا وصل مي‌شويد كه از شما درخواست مي‌كند مركز مورد نياز خود را وارد كنيد تا به آن وصل شويد.
همچنين دقت كنيد در مواقع غيراضطراري كه تماس به طور مستقيم با مراكزي نظير 110، 125 و 115 امكان پذير است، از 112 استفاده نكنيد.
تماس با 112 از طريق تلفن ثابت نيز در موارد اورژانسي قابل انجام است.

به نقل از ترفندستان